FAQ

FAQ - Kredyty hipoteczne

Wymagania dotyczące wkładu własnego różnią się w zależności od banku, ale zazwyczaj wynoszą od 10% do 20% całkowitych kosztów inwestycji. W niektórych przypadkach istnieją programy wsparcia, które mogą pomóc w pokryciu wkładu własnego.

Dokumenty dzielą się na dokumenty finansowe oraz dokumenty dotyczące finansowanej nieruchomości. Dokumenty finansowe zazwyczaj obejmują zaświadczenie o dochodach, historię konta bankowego, PIT, dokumenty z prowadzonej działalności gospodarczej. Dokumenty z nieruchomości mogą stanowić m.in. odpis z księgi wieczystej, wypis i wyrys z rejestru gruntów, umowa przedwstępna, kosztorys budowy lub remontu, pozwolenie na budowę oraz inne w zależności od przedmiotu transakcji.

Tak, możliwe jest uzyskanie kredytu hipotecznego na zakup działki oraz budowę domu, aczkolwiek nie wszystkie banki oferują takie rozwiązanie. Możliwe jest także pozyskanie najpierw kredytu na zakup działki, a potem kolejnego na budowę domu – i to rozwiązanie uważam za lepsze ze względu na konieczność przygotowania pełnej dokumentacji projektowej związanej z budową domu po zakupie działki.

Czas potrzebny na uzyskanie kredytu hipotecznego zależy od wielu czynników takich jak przedmiot transakcji, wewnętrzne procedury bankowe, popyt na kredyty hipoteczne przekładający się ilość złożonych w danym okresie wniosków. Średnio proces ten może trwać do kilku tygodni.

FAQ - Kredyty gotówkowe

Okres kredytowania dla kredytów gotówkowych zazwyczaj wynosi od 6 miesięcy do 10 lat, w zależności od oferty banku i zdolności kredytowej klienta.

Wymagania dochodowe różnią się w zależności od banku. Bank uzależnia udzielenie kredytu od posiadanej przez wnioskodawców zdolności kredytowej, niemniej wymagania dotyczące zdolności są bardziej liberalne w porównaniu do kredytu hipotecznego. Dodatkowo banki dokonują oceny scoringowej oraz sprawdzają historię kredytową wnioskodawców.

Tak, we wszystkich bankach jest możliwość wcześniejszej spłaty kredytu gotówkowego (częściowej lub całkowitej). W niektórych przypadkach mogą występować dodatkowe opłaty (prowizja) za spłatę kredytu przed terminem, niemniej koszty te podlegają ustawowym ograniczeniom na podstawie ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim (rozdział 4).

Dokumenty zależą od źródła dochodu wnioskodawcy i przede wszystkim obejmują zaświadczenie lub oświadczenie o dochodach, dokumenty finansowe z prowadzonej działalności gospodarczej, historię konta bankowego. Dodatkowo niezbędne są dokument tożsamości oraz wypełniony wniosek kredytowy.

FAQ - Kredyty dla firm

Dostępne są różne rodzaje kredytów firmowych, takie jak kredyty obrotowe, inwestycyjne, kredyty w rachunku bieżącym, gwarancja bankowa. Każdy z tych kredytów ma swoje specyficzne zastosowanie i warunki.

Podstawowymi dokumentami są wyniki finansowe firmy i zależą od formy rozliczania dochodu przez podmiot gospodarczy – ewidencja przychodów, podsumowanie książki przychodów i rozchodów, bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie środków trwałych i amortyzacji, PIT, CIT. Dodatkowo często wymagana jest historia rachunku firmowego, potwierdzenia płatności podatków i składek ZUS. Na zakres wymaganych dokumentów wpływ ma rodzaj kredytu i przedmiot kredytowania.

Czas potrzebny na uzyskanie kredytu firmowego zależy od rodzaju kredytu (obrotowy, inwestycyjny), oceny zdolności kredytowej oraz wewnętrznych procedur bankowych. Średnio proces trwa do kilku tygodni.

Tak, banki często wymagają zabezpieczenia kredytu firmowego – na warunek zabezpieczenia kredytu wpływ ma przede wszystkim jego wysokość oraz całkowite zaangażowanie kredytowe Klienta w bankach. Dopuszczalnych form zabezpieczenia kredytu jest wiele takich jak hipoteka na nieruchomości, zastaw rejestrowy, przewłaszczenie, poręczenie (w tym przez Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach portfelowej linii gwarancyjnej de minimis), cesja wierzytelności itp.

FAQ - Leasingi

Podstawowymi rodzajami są leasing operacyjny (usługowy) oraz leasing finansowy (kapitałowy). Dodatkowo często w ofercie firm występują również pożyczka leasingowa oraz wynajem długoterminowy. Wybór formy leasingu zależy od rodzaju środka trwałego, który ma być finansowany i ma docelowo przełożenie na ujęcie prawno-podatkowe środka trwałego w ewidencji działalności gospodarczej.

Dokumenty zazwyczaj obejmują dokumenty finansowe firmy (książka przychodów i rozchodów, bilans, rachunek zysków i strat, PIT, CIT) oraz dokumenty dotyczące finansowanego środka trwałego (faktura proforma, specyfikacja, dowód rejestracyjny, certyfikaty bezpieczeństwa). Zakres dokumentów wynika z formy rozliczania dochodu przez wnioskodawcę oraz z przedmiotu leasingu.

Leasing jest alternatywą dla finansowania środków trwałych poprzez zakup za gotówkę lub finansowanie kredytem – nie wymaga angażowania i zamrażania środków własnych oraz nie obciąża zdolności kredytowej wnioskodawcy. Dodatkowo procedura leasingowa jest znacznie szybsza oraz mniej sformalizowana w stosunku do procedury kredytowej w banku oraz bardziej liberalne jest podejście leasigodawcy do zdolności kredytowe wnioskodawcy.

Tak, możliwe jest wzięcie leasingu na sprzęt medyczny. W przypadku sprzętu medycznego z VAT 8% zazwyczaj stosuje się leasing finansowy, który umożliwia amortyzację sprzętu przez leasingobiorcę oraz uwzględnienie części odsetkowej raty leasingowej w kosztach uzyskania przychodu.

Skontaktuj się z Ekspertem Kredytowym

Zarezerwuj bezpłatną konsultację już teraz i dowiedz się, jak mogę pomóc w uzyskaniu najlepszego kredytu. Skorzystaj z mojego doświadczenia i zaoszczędź czas oraz pieniądze.

Scroll to Top